|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Novosti o ishrani |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Neki antioksidantni suplementi mogu povećati smrtnost - Rezultati meta analize - |
U časopisu američkog lekarskog udruženja JAMA od 28. februara 2007
objavljena je meta analiza istraživanja randomiziranih,
kontrolisanih studija objavljenih do 2005. godine u kojima je
ispitivan uticaj antioksidantne terapije na primarnu ili sekundarnu
prevenciju oboljenja. Izdvojeno je 47 istraživanja sa visoko
kvalitetnom metodologijom koja su obuhvatala oko 180 000 osoba.
Nađeno je da suplementi beta karotena, vitamina A i vitamina E
statistički povećavaju smrtnost. Dok vitamin C i selen nemaju
uticaja na mortalitet. Jedan od autora ove studije je dr Goran Bjelaković iz Niša |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Beli luk ne snižava LDL holesterol | Achives of Internal Medicine je objavio 26. februara randomiziranu studiju kojom je pokazano da beli luk ne snižava LDL holesterol kod osoba sa umerenom hiperholesterolemijom. Studija je obuhvatala skoro 200 učesnika koji su podeljeni u grupu koja je uzimala svež beli luk, jedan od 2 komercijalna suplementa ili placebo 6 dana nedeljno u toku 6 meseci. Različiti oblici belog luka nisu imali statistički efekat na koncentraciju plazma lipida. Članak je praćen edotorialom u kome se kaže da nije obavezno da beli luk nema preventivne kardiovaskularne efekte navodeći da beli luk ima različite bioaktivne supstancije sa antitrombotičkim, antiagregacionim i drugim efektima. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kafa smanjuje rizik od dijabetesa |
Muškarci koji piju 4 ili više šoljica kafe na dan imaju oko 23%
manju šansu da dobiju tip 2 dijabetesa od osoba koje ne piju kafu
uopšte. Ovaj zaključak je donešen posle prospektivne studije koja je
obuhvatala 12 204 osobe srednjih godina, oba pola koji su
učestvovali u studiji ispitivanja faktora rizika za aterosklerozu.
Grupa je praćena 9 godina i to što se pokazalo za muškarce ne važi
za žene. Studija nije pokazala povezanost pojave dijabetesa i
zaslađenih napitaka. Istraživaču zaključuju da su ipak potrebna dalja
istraživanja o povezanosti kafe, metabolizma glukoze i insulinske
senzitivnosti. Am J Epidemiol 2006; 164 1075-1084 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||